Preventívne skupinové aktivity a preventívne programy pre ZŠ
1. KOZMO a jeho dobrodružstvá
„Kozmo a jeho dobrodružstvá“ je pôvodný slovenský preventívny program, ktorý sa zameriava na prevenciu detí do 7-8 rokov pred násilným správaním. Cez postavičku kozmonauta Kozma sa deti učia rozpoznávať nevhodné správanie, aby z nich mohli vyrásť dobrí pozemšťania, ktorí sa neposmievajú slabším, nenadávajú si, vedia sa zastať kamarátov, či podeliť sa.
Preventívny program „Kozmo a jeho dobrodružstvá“ vedie
deti hravým spôsobom k empatii, vzájomnej spolupráci a rozvíja ich
emocionálnu inteligenciu. Celý program je budovaný na filozofii
nenásilnej komunikácie, ktorá nikomu neubližuje, neškatuľkuje a nikoho
nestavia do roly obete ani agresora.
Autorom preventívneho programu je Centrum Slniečko, n.o..
Cieľ: prevencia násilia, agresivity, šikanovania, intolerancie
Cieľová skupina: žiaci 1. ročníka ZŠ
Forma: zážitková, interaktívna
Rozsah: 10 stretnutí po 45 minút, stretnutie s rodičmi
Termín: priebežne
2. FILIPKOVE dobrodružstvá
Preventívny program so zážitkovými aktivitami, hrami a s využitím knihy Filipove dobrodružstvá.
Cieľ: starostlivosť o svoje zdravie, zdravý životný štýl, prevencia látkových závislostí. Kamarát Filipko rozpráva deťom zážitky z Krajiny zdravia a Zlovestného ostrova a približuje deťom témy ako: choroba a zdravie, vplyv návykových látok na zdravie, rodinu a život človeka (cigarety, alkohol…), starostlivosť o zdravie
Cieľová skupina: žiaci 1. ročníka ZŠ
Forma: zážitková, interaktívna
Rozsah: 5 až 8 stretnutí po 45 minút
Termín: priebežne
3. ZIPPYHO kamaráti (Zippy’s Friends)
Dlhodobý preventívny program na prácu s triedou počas školského roku – vytvorený britskou organizáciou Partnership for Children. V súčasnosti prebieha v takmer 30-tich krajinách sveta, v SR je projekt realizovaný od r. 2013 pod záštitou Ligy za duševné zdravie. Témy: pocity, efektívna komunikácia, vzťahy, vychádzanie s rovesníkmi či súrodencami, požiadanie o pomoc, pomoc sebe a druhým, stratégie riešenia konfliktov, vysporiadanie sa so zmenou a stratou, zvládanie záťažových a nových situácií…
Cieľ: sociálno-emocionálny rozvoj, rozvíjanie sociálnych a komunikačných zručností, vyjadrovanie emócií, spolupráca, solidarita, súcit, obetavosť, tolerancia a empatia voči potrebám druhých i sebe samému, podpora emocionálnej pohody a vzťahov.
Cieľová skupina: deti vo veku 5 – 7 rokov, v ZŠ – žiaci 1. a 2. ročníka
Forma: zážitková, interaktívna
Rozsah: 24 stretnutí – 45 minút každý týždeň. Realizácia celého PP trvá asi 6 mesiacov.
Termín: priebežne
4. DRUHÝ KROK
Preventívny program realizovaný v SR pod odbornou garanciou OZ PROFKREATIS plus a vďaka podpore spoločnosti GSK, v mnohých krajinách sveta je bežnou súčasťou vyučovacích hodín v školách.
Cieľ: sociálno-emocionálny rozvoj – rozvíjanie empatie, emocionálnej inteligencie, komunikačných zručností, súdržnosti v triede; zvládanie konfliktov, agresivity a násilia, zvýšenie tolerancie k odlišnostiam – prevencia intolerancie, zdravý rozvoj osobnosti.
Cieľová skupina: žiaci 1. stupňa ZŠ
Forma: interaktívna, diskusná
Rozsah: 26 stretnutí po 45 minút. Realizácia programu trvá približne 6 mesiacov.
Termín: priebežne
5. Komunikujeme nenásilne
Program postavený na princípoch nenásilnej komunikácie podľa zakladateľa Centra pre nenásilnú komunikáciu v USA M. Rosenberga, ktorý hľadal spôsob ako spolu lepšie vychádzať, ako postupovať v prípade konfliktu a čo najviac minimalizovať násilie.
Cieľ: rozvíjanie empatie, aktívne počúvanie, vnímanie a nenásilné vyjadrovanie svojich potrieb ako aj vnímanie potrieb druhých; rozvíjanie emocionálnej inteligencie – emocionálna slovná zásoba, primerané zvládanie emócií a ich nenásilné vyjadrovanie.
Cieľová skupina: žiaci 1. a 2. stupňa ZŠ
Forma: zážitková, interaktívna
Rozsah: minimálne 3 stretnutia po 90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
6. Duševné zdravie, zdravý životný štýl
Cieľ: oboznámiť žiakov s problematikou duševného zdravia, predchádzať rizikovému správaniu, všetkým formám násilia (sy CAN), poruchám príjmu potravy, sebaubližovaniu a suicidálnemu správaniu; prevencia vzniku duševných porúch, podpora duševného zdravia a zdravého životného štýlu. Témy: o duševnom zdraví a chorobe, ako zvládať stres, keď mi smútok prerastá cez hlavu …
Cieľová skupina: žiaci 9. ročníka ZŠ
Forma: prednášková, interaktívna, diskusná, zážitková
Rozsah: 3 až 5 stretnutí/ 90 minút
Termín: priebežne
7. BODY IMAGE a sebaponímanie
Akreditovaný program s celoslovenskou pôsobnosťou zameraný na rizikové správanie dospievajúcich vo vzťahu k sebaponímaniu a body imidžu a na prevenciu poruchy príjmu potravy (anorexia, bulímia, obezita), ale aj na sebapoškodzovanie a nadmerné cvičenie.
Cieľ: pozitívne budovanie zdravého sebaobrazu a debahodnotenia (ideálne a reálne ja), posilňovanie sebaúcty, uvedomenie prienikov medzi poruchami príjmu potravy a zdravým životným štýlom, rozvíjanie kritického myslenia v oblasti vplyvu médií na body imidž.
Cieľová skupina: žiaci 7. až 9. ročníka ZŠ
Forma: zážitková, interaktívna
Rozsah: 3 stretnutia/90 minút
Termín: priebežne
8. Spolu to zvládneme ľahšie
Cieľ: prevencia závislostí (alkohol, fajčenie, nelegálne drogy), podpora zdravého životného štýlu, posilnenie sebapoznávania, sociálnych a komunikačných zručností potrebných pre zdravé sociálne vzťahy, rozvíjanie konštruktívneho riešenia konfliktov, rozvíjanie schopnosti rozlišovať medzi sociálne pozitívnymi a negatívnymi vplyvmi rovesníckych skupín. Podpora pozitívnej sociálnej klímy v triede, posilnenie spolupatričnosti.
Cieľová skupina: žiaci 2. stupňa ZŠ
Forma: zážitková, interaktívna
Rozsah: od 4 do 8 stretnutí/90 minút
Termín: priebežne
9. Práca s triedou
Preventívny program v rámci primárnej prevencie prispôsobený očakávaniam a potrebám objednávateľa (školy) a danej triedy.
Cieľ: vytváranie pravidiel a upevnenie vzťahov v triede, akceptácia, empatia, efektívna komunikácia, prevencia narušených vzťahov, prevencia agresívneho správania, šikanovania, prevencia vzniku látkových a nelátkových závislostí.
Cieľová skupina: žiacke kolektívy 1. a 2. stupňa ZŠ
Forma: zážitková
Rozsah: 3 až 6 stretnutí/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
10. Triednická hodina trochu inak
Preventívna aktivita so žiakmi a triednym učiteľom realizovaná formou komunitného stretnutia s jasnými pravidlami. Ponúka model práce triedneho učiteľa s triedou s jasne vymedzenými a spoločne vytvorenými pravidlami, s otvorenou, priamou a neubližujúcou komunikáciou, efektívnym riešením konfliktových situácií, všímaním si pozitívnych prejavov v správaní.
Cieľ: vytváranie atmosféry otvorenosti, dôvery, bezpečia v triede a posilňovanie vzťahov medzi žiakmi.Otvorená, priama a efektívna komunikácia s
Cieľová skupina: žiaci 1. a 2. stupňa ZŠ
Forma: zážitková
Rozsah: 1 stretnutie/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
11. V triede sa chceme cítiť bezpečne – práca s problémovým triednym kolektívom
Práca s triedou, v ktorej sú napäté alebo narušené vzťahy medzi žiakmi navzájom alebo medzi žiakmi a učiteľom, kde sa vyskytuje agresívne správanie, šikanovanie, nedisciplinovanosť apod. Ide o prácu s triedou v rámci sekundárnej prevencie prispôsobenú očakávaniam a potrebám objednávateľa (školy) a danej triedy.
Cieľ: zorientovať sa v situácii, zistiť príčinu daného stavu a formou skupinovej práce a spoločných zážitkových aktivít podporiť sociálne vzťahy a vytvárať atmosféru pre upevňovanie kolektívu.
Cieľová skupina: žiacke kolektívy 1. a 2. stupňa ZŠ
Forma: zážitková
Rozsah: počet a frekvencia stretnutí závisí od závažnosti problému na základe dohody s triednym učiteľom, 1 stretnutie trvá 2 vyučovacie hodiny
Termín: priebežne
12. Na internete (ne)bezpečne
Cieľ: preventívna aktivita s cieľom poskytnúť informácie rizikách a nástrahách internetu a sociálnych sietí, ako sa im vyhnúť a používať internet bezpečne, venuje sa aj problematike kyberšikanovania, problematike nadmerného používania mobilov
Cieľová skupina: žiaci 1. stupňa ZŠ
Forma: edukatívno – interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 stretnutie/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
13. Kyberšikanovanie a kybergrooming, bezpečná online komunikácia
Cieľ: zvýšiť povedomie o existujúcich rizikách virtuálneho priestoru aj citlivosť voči negatívnym javom, poskytnúť prehľad hlavných ohrození vo virtuálnom svete a prehľad spôsobov ako sa pred nimi chrániť. Vysvetliť význam pojmov s dôrazom na nebezpečenstvá, ktoré virtuálny svet predstavuje pre deti a dospievajúcich. Jednotlivé riziká dokresliť reálnymi príkladmi zo SR i zahraničia. Poskytnúť informácie ako sa nestať obeťou nástrah internetu.
Cieľová skupina: žiaci 2. stupňa ZŠ
Forma: edukatívno – interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 -2 stretnutie/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
14. Buďme k sebe tolerantní
Preventívna aktivita zameraná na problémy intolerantného správania, rôznych foriem násilia, nenávisti voči inakosti, xenofóbie a extrémizmu.
Cieľ: prevencia intolerancie, extrémizmu, radikalizácie mladých ľudí; zážitkové aktivity umožňujú žiakom vyjadriť svoj názor na dodržiavanie ľudských práv v našej spoločnosti
Cieľová skupina: žiaci 8. a 9. ročníka ZŠ
Forma: edukatívno – interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 – 2 stretnutia/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
15. Čo sme si, to sme si, vypime si? Dievčatá…
Výchovno-vzdelávací projekt občianskeho združenia Športom proti drogám, na ktorom sa aktívne podieľa aj odbor prevencie kriminality a VÚDPaP.
Preventívna aktivita je zameraná na fenomén dnešnej doby – nadmerné pitie alkoholu mladými dievčatami, cieľom ktorého je rýchlo a čo najviac sa opiť. Aktuálne prieskumy potvrdzujú, že tínedžerky sa v pití alkoholu vyrovnali chlapcom a výnimkou nie sú ani 10-11 ročné deti. S využitím emotívneho dokumentu spracovaného atraktívnym spôsobom blízkym mladej generácii sú deti interaktívnou formou vedené k uvedomovaniu si rizika požívania alkoholu a jeho možných dôsledkov
Cieľ: uvedomenie si rizika požívania alkoholu a následkov nezodpovedného požitia alkoholu, edukácia: čo robí alkohol s telom mladého človeka vo vývoji, ako alkohol vplýva na mozog a čo všetko hrozí pri jeho pravidelnom a nadmernom pití.
Cieľová skupina: 13 – 17 roční mladí ľudia s dôrazom na dievčenskú populáciu,
v ZŠ – 7. až 9. ročník ZŠ
Forma: edukatívno – interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 – 2 stretnutie/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
16. Nechce sa mi učiť – ako sa učiť efektívne
Skupinová aktivita s triedou.
Cieľ: skvalitnenie procesu učenia sa žiaka, poznanie osobného štýlu učenia, poznať stratégie efektívneho učenia, motivácia. Témy: učenie a čo ho ovplyvňuje, domáca príprava, práca na sebe – zvládanie trémy a strachu
Cieľová skupina: žiaci 2. stupňa ZŠ
Forma: edukatívno – interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 – 3 stretnutia/90 minút (po 2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
17. Obchodovanie s ľuďmi
Program vypracovaný IOM (Medzinárodná organizácia pre migráciu) v rámci projektu zameraného na prevenciu obchodovania s ľuďmi financovaného MV SR.
Cieľ: pomôcť žiakom uvedomiť si nebezpečenstvo obchodovania s ľuďmi, poskytnúť informácie o zákonitostiach a charakteristických znakoch obchodovania s ľuďmi, učiť žiakov ako minimalizovať riziká spojené s hľadaním práce a brigád doma či v zahraničí, ako bezpečne cestovať a nestať sa obeťou, posilniť sociálne zručnosti v bežnom živote.
Cieľová skupina: žiaci 9. ročníka ZŠ
Forma: edukatívno- interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 až 3 stretnutia/90 minút
Termín: máj – jún
18. Chuť žiť novinka
Cieľ: destigmatizácia duševných porúch, zvýšiť celkovú informovanosť o poruchách príjmu potravy (PPP), oboznámiť študentov so skutočným príbehom človeka s PPP, podporiť schopnosť detí a mladých ľudí pomôcť svojim rovesníkom, u ktorých si všimnú príznaky PPP, edukovať o základoch zdravého stravovania, viesť mládež ku kritickému mysleniu na sociálnych sieťach, podporiť pozitívny vzťah mládeže k svojmu telu, otvoriť tému body shamingu a na telo zameranej šikany a podporiť predchádzanie tohto javu
Cieľová skupina: 6.-9. ročník ZŠ (chlapci aj dievčatá)
Forma: edukatívno-interaktívna, diskusná, zážitková
Rozsah: 7 stretnutí/ 45 minút
Termín: priebežne
19. Úvod do vzťahovej a sexuálnej výchovy novinka
Cieľ: vhodným spôsobom edukovať o téme vzťahov a sexuality v rámci sociálnej, osobnej a zdravotnej výchovy; učiť mladých ľudí zdravým, bezpečným a rešpektujúcim vzťahom, usmerniť mladých ľudí v orientácií v rôznych zdrojoch informácií tejto tematiky, nasmerovať danú vekovú skupinu, kam sa obrátiť v oblasti vzťahov, sexuality a intimity.
Cieľová skupina: 8.-9. ročník ZŠ (chlapci aj dievčatá)
Forma: edukatívno-interaktívna, diskusná, zážitková
Rozsah: 1 – 3 stretnutia / 90 minút
Termín: priebežne
Prednášky, besedy pre žiakov ZŠ – podľa požiadaviek školy
Cieľ: poskytnúť žiakom informácie – majú teda informatívny, edukatívny charakter a prevažne nemajú žiaduci efekt na zmenu správania v triedach, v ktorých sú problémy vystupňované. Ich využívanie je vhodné v rámci primárnej prevencie. Prednášky a besedy realizujeme jednorazovo – interaktívnou, zážitkovou formou.
Témy je možné dohodnúť si podľa potrieb danej triedy, môžu sa týkať oblastí:
- Zdravý životný štýl
- Látkové závislosti (alkohol, drogy, fajčenie)
- Nelátkové
závislosti (bezpečné používanie PC,
mobilu, internetu …)
- Bezpečne na internete (nástrahy internetu, kyberšikana)
- Internet, sociálne siete & vzťahy
- Inakosť – tolerantné súžitie (preven. intolerancie, extrémizmu, rasizmu, xenofóbie …)
- Vzťahy chlapci – dievčatá
- Výchova k manželstvu a rodičovstvu
- Osobnosť, zdravé sebavedomie a sebaúcta
- Iné ….. podľa aktuálnych potrieb a dohody
Cieľová skupina: žiaci ZŠ
Forma: kombinovaná (prednášková aj zážitková)
Rozsah: 90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Iné aktivity – podľa aktuálnej potreby, po vzájomnom dohovore. Aktivity a programy budú realizované v časovej postupnosti podľa prihlásenia požiadavky a tiež v závislosti od personálnych možností CPPPaP.