Preventívne skupinové aktivity a preventívne programy pre SŠ
1. Adaptačný program pre študentov 1. ročníkov SŠ
Cieľ: uľahčiť študentom prechod zo základnej školy na vyšší typ štúdia. Formou zážitkových aktivít naštartovať komunikáciu, kooperáciu a spoluprácu medzi členmi triednej skupiny.
Cieľová skupina: študenti 1. ročníka SŠ
Rozsah: 1 až 3 stretnutia
Termín: september – október
2. Duševné zdravie na SŠ
Cieľ: oboznámiť žiakov s problematikou duševného zdravia, predchádzať rizikovému správaniu, všetkým formám násilia (sy CAN), poruchám príjmu potravy, sebaubližovaniu a suicidálnemu správaniu; prevencia vzniku duševných porúch, podpora duševného zdravia a zdravého životného štýlu. Témy: o duševnom zdraví a chorobe, ako zvládať stres, keď mi smútok prerastá cez hlavu …
Cieľová skupina: všetky ročníky SŠ
Forma: edukatívno-interaktívna, diskusná, zážitková
Rozsah: 3 až 5 stretnutí/ 90 minút
Termín: priebežne
3. BODY IMAGE a sebaponímanie
Akreditovaný program s celoslovenskou pôsobnosťou zameraný na rizikové správanie dospievajúcich vo vzťahu k sebaponímaniu a body imidžu a na prevenciu poruchy príjmu potravy (anorexia, bulímia, obezita), ale aj na sebapoškodzovanie a nadmerné cvičenie.
Cieľ: pozitívne budovanie zdravého sebaobrazu a debahodnotenia (ideálne a reálne ja), posilňovanie sebaúcty, uvedomenie prienikov medzi poruchami príjmu potravy a zdravým životným štýlom, rozvíjanie kritického myslenia v oblasti vplyvu médií na body imidž.
Cieľová skupina: všetky ročníky SŠ
Forma: zážitková, interaktívna
Rozsah: 3 stretnutia/90 minút
Termín: priebežne
4. Komunikujeme nenásilne
Program postavený na princípoch nenásilnej komunikácie podľa zakladateľa Centra pre nenásilnú komunikáciu v USA M. Rosenberga, ktorý hľadal spôsob ako spolu lepšie vychádzať, ako postupovať v prípade konfliktu a čo najviac minimalizovať násilie.
Cieľ: rozvíjanie empatie, aktívne počúvanie, vnímanie a nenásilné vyjadrovanie svojich potrieb ako aj vnímanie potrieb druhých; rozvíjanie emocionálnej inteligencie – emocionálna slovná zásoba, primerané zvládanie emócií a ich nenásilné vyjadrovanie.
Cieľová skupina: všetky ročníky SŠ
Forma: zážitková, interaktívna
Rozsah: minimálne 3 stretnutia po 90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
5. Práca s triedou
Preventívny program v rámci primárnej prevencie prispôsobený očakávaniam a potrebám objednávateľa (školy) a danej triedy.
Cieľ: formou zážitkových aktivít viesť študentov k uvedomeniu si, čo je dôležité pre formovanie kolektívu a vzťahov (nielen v triede): pravidlá, zodpovednosť, akceptácia, empatia, efektívna komunikácia, spolupráca
Cieľová skupina: všetky ročníky SŠ
Forma: zážitková
Rozsah: 3 až 6 stretnutí/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
6. Triednická hodina trochu inak
Preventívna aktivita so študentmi a triednym učiteľom realizovaná formou komunitného stretnutia s jasnými pravidlami. Ponúka model práce triedneho učiteľa s triedou s jasne vymedzenými a spoločne vytvorenými pravidlami, s otvorenou, priamou a neubližujúcou komunikáciou, efektívnym riešením konfliktových situácií, všímaním si pozitívnych prejavov v správaní.
Cieľ: vytváranie atmosféry otvorenosti, dôvery, bezpečia v triede a posilňovanie vzťahov medzi žiakmi; podpora otvorenej, priamej a efektívnej komunikácie s asertivitou a rešpektom voči druhým
Cieľová skupina: najmä študenti 1. ročníka SŠ
Forma: zážitková
Rozsah: 1 stretnutie/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
7. Práca s problémovým triednym kolektívom
Práca s triedou, v ktorej sú napäté alebo narušené vzťahy medzi žiakmi navzájom alebo medzi žiakmi a učiteľom, kde sa vyskytuje agresívne správanie, šikanovanie, nedisciplinovanosť apod. Ide o prácu s triedou v rámci sekundárnej prevencie prispôsobenú očakávaniam a potrebám objednávateľa (školy) a danej triedy.
Cieľ: zorientovať sa v situácii, zistiť príčinu daného stavu a formou skupinovej práce a spoločných zážitkových aktivít podporiť sociálne vzťahy a vytvárať atmosféru pre upevňovanie kolektívu.
Cieľová skupina: všetky ročníky SŠ
Forma: zážitková
Rozsah: počet a frekvencia stretnutí závisí od závažnosti problému na základe dohody s triednym učiteľom, 1 stretnutie trvá 2 vyučovacie hodiny
Termín: priebežne
8. Internet, sociálne siete & vzťahy
Cieľ: oboznámiť študentov s tým ako ovplyvňuje používanie internetu a sociálnych sietí náš súčasný svet, akým spôsobom menia našu pamäť, myslenie a tiež vzťahy. Cieľová skupina: všetky ročníky SŠ
Forma: edukatívno – interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 stretnutie/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
9. Partnerské vzťahy
Cieľ: oboznámiť študentov s úskaliami partnerských vzťahov a poukázať na rozdiely medzi prvotnou zamilovanosťou a funkčným partnerským vzťahom, predpoklady harmonického partnerského vzťahu, ako sa starať o vzťah
Cieľová skupina: všetky ročníky SŠ
Forma: edukatívno – interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 stretnutie/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
10. Buďme k sebe tolerantní
Preventívna aktivita zameraná na problémy intolerantného správania, rôznych foriem násilia, nenávisti voči inakosti, xenofóbie a extrémizmu.
Cieľ: prevencia intolerancie, extrémizmu, radikalizácie mladých ľudí; zážitkové aktivity umožňujú žiakom vyjadriť svoj názor na dodržiavanie ľudských práv v našej spoločnosti
Cieľová skupina: študenti 1. ročníka SŠ
Forma: edukatívno – interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 – 2 stretnutia/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
11. Čo sme si, to sme si, vypime si? Dievčatá…
Výchovno-vzdelávací projekt občianskeho združenia Športom proti drogám, na ktorom sa aktívne podieľa aj odbor prevencie kriminality a VÚDPaP.
Preventívna aktivita je zameraná na fenomén dnešnej doby – nadmerné pitie alkoholu mladými dievčatami, cieľom ktorého je rýchlo a čo najviac sa opiť. Aktuálne prieskumy potvrdzujú, že tínedžerky sa v pití alkoholu vyrovnali chlapcom. S využitím emotívneho dokumentu spracovaného atraktívnym spôsobom blízkym mladej generácii sú študenti interaktívnou formou vedené k uvedomovaniu si rizika požívania alkoholu a jeho možných dôsledkov
Cieľ: uvedomenie si rizík požívania alkoholu a následkov nezodpovedného pitia, edukácia: čo robí alkohol s telom mladého človeka vo vývoji, ako alkohol vplýva na mozog a čo všetko hrozí pri jeho pravidelnom a nadmernom pití.
Cieľová skupina: 13 – 17 roční mladí ľudia s dôrazom na dievčenskú populáciu, na SŠ študenti 1. a 2. ročníka
Forma: edukatívno – interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 stretnutie/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
12. Nechce sa mi učiť – ako sa učiť efektívne
Skupinová aktivita s triedou.
Cieľ: skvalitnenie procesu učenia sa žiaka, poznanie osobného štýlu učenia, poznať stratégie efektívneho učenia, motivácia. Témy: učenie a čo ho ovplyvňuje, domáca príprava, práca na sebe – zvládanie trémy a strachu
Cieľová skupina: študenti 1. a 2. ročníka SŠ
Forma: edukatívno – interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 až 3 stretnutia/90 minút (po 2 vyučovacie hodiny)
Termín: priebežne
13. Obchodovanie s ľuďmi
Program vypracovaný IOM (Medzinárodná organizácia pre migráciu) v rámci projektu zameraného na prevenciu obchodovania s ľuďmi financovaného MV SR.
Cieľ: pomôcť študentom uvedomiť si nebezpečenstvo obchodovania s ľuďmi, poskytnúť informácie o zákonitostiach a charakteristických znakoch obchodovania s ľuďmi, učiť žiakov ako minimalizovať riziká spojené s hľadaním práce a brigád doma či v zahraničí, ako bezpečne cestovať a nestať sa obeťou, posilniť sociálne zručnosti v bežnom živote. Poskytnúť pomoc, pokiaľ sa obchodovanými osobami z akýchkoľvek dôvodov už stali.
Cieľová skupina: všetky ročníky SŠ
Forma: edukatívno- interaktívna, zážitková
Rozsah: 1 až 3 stretnutia/90 minút
Termín: máj – jún
14. Chuť žiť novinka
Cieľ: destigmatizácia duševných porúch, zvýšiť celkovú informovanosť o poruchách príjmu potravy (PPP), oboznámiť študentov so skutočným príbehom človeka s PPP, podporiť schopnosť detí a mladých ľudí pomôcť svojim rovesníkom, u ktorých si všimnú príznaky PPP, edukovať o základoch zdravého stravovania, viesť mládež ku kritickému mysleniu na sociálnych sieťach, podporiť pozitívny vzťah mládeže k svojmu telu, otvoriť tému body shamingu a na telo zameranej šikany a podporiť predchádzanie tohto javu
Cieľová skupina: všetky ročníky SŠ (chlapci aj dievčatá)
Forma: edukatívno-interaktívna, diskusná, zážitková
Rozsah: 7 stretnutí/ 45 minút
Termín: priebežne
15. Úvod do vzťahovej a sexuálnej výchovy novinka
Cieľ: vhodným spôsobom edukovať o téme vzťahov a sexuality v rámci sociálnej, osobnej a zdravotnej výchovy; učiť mladých ľudí zdravým, bezpečným a rešpektujúcim vzťahom, usmerniť mladých ľudí v orientácií v rôznych zdrojoch informácií tejto tematiky, nasmerovať danú vekovú skupinu, kam sa obrátiť v oblasti vzťahov, sexuality a intimity.
Cieľová skupina: všetky ročníky SŠ (chlapci aj dievčatá)
Forma: edukatívno-interaktívna, diskusná, zážitková
Rozsah: 1 – 3 stretnutia / 90 minút
Termín: priebežne
Prednášky, besedy pre študentov SŠ – podľa požiadaviek školy
Cieľ: poskytnúť žiakom informácie – majú teda informatívny, edukatívny charakter a prevažne nemajú žiaduci efekt na zmenu správania v triedach, v ktorých sú problémy vystupňované. Ich využívanie je vhodné v rámci primárnej prevencie. Prednášky a besedy realizujeme jednorazovo – interaktívnou, zážitkovou formou. Témy je možné dohodnúť si podľa potrieb danej triedy, môžu sa týkať oblastí:
- Zdravý životný štýl
- Životný štýl a návykové látky
- Nelátkové
závislosti (bezpečné používanie PC,
mobilu, internetu …)
- Bezpečne na internete (nástrahy internetu, kyberšikana)
- Inakosť – tolerantné súžitie (preven. intolerancie, extrémizmu, rasizmu, xenofóbie…)
- Sekty, kulty, zhubné spoločenstvá
- Vzťahy v triede (posilňovanie pozitívnych vzťahov – prevencia agresivity, šikanovania)
- Nenásilná komunikácia – efektívna komunikácia, empatia, asertivita
- Výchova k manželstvu a rodičovstvu
- Osobnosť, zdravé sebavedomie a sebaúcta
- Voľba povolania
Cieľová skupina: študenti SŠ
Forma: kombinovaná (prednášková aj zážitková)
Rozsah: 1 stretnutie/90 minút (2 vyučovacie hodiny)
Iné aktivity – podľa aktuálnej potreby, po vzájomnom dohovore. Aktivity a programy budú realizované v časovej postupnosti podľa prihlásenia požiadavky a tiež v závislosti od personálnych možností CPPPaP.